Jak reklamovat zboží z eshopu? Postup vrácení zboží z internetového obchodu
29. prosinec 2015 | 08:44Před vánočními svátky mnozí z vás nakupovali dárky v internetových obchodech. Pokud jste vy sami či osoby, kterým jste dárky zakoupili, zjistili po rozbalení zboží nějakou vadu, máte nárok jej reklamovat či vrátit. Na reklamaci zboží z eshopu platí následující pravidla a postupy.
ReklamaPodmínky reklamace
Záruční lhůty
V první řadě je třeba zdůraznit, že i na zboží z internetového obchodu, stejně jako v případě zboží, které jste si pořídili v klasickém kamenném obchodě, platí zákonná záruční lhůta 24 měsíců.
Mnozí internetoví prodejci klamou tím, že tato lhůta započíná datem, které je uvedené v záručním listu, případně na faktuře. To je však omyl. Začíná totiž běžet až od okamžiku, kdy si zboží fyzicky převezmete (je vám doručeno poštou, kurýrní službou, případně si ho vyzvednete osobně na výdejně eshopu).
V případě reklamace přes internet platí rovněž pravidla, že pokud jde o potraviny, krátí se záruční lhůta na 8 týdnů. U zvířat je pak dokonce pouze 6 týdnů. Na toto při případné reklamaci musíte brát ohled.
Povinnosti eshopu
Pokud je zboží reklamované, musí prodejce po jeho přijetí sepsat reklamační protokol. V něm je uvedené, o jaký typ zboží a jeho konkrétní údaje se jedná, nesmí chybět ani datum přijetí reklamace a samozřejmě i patřičné razítko podnikatele.
Během 30 dnů pak musí obchod reklamaci vyřídit. Pakliže tak neučiní, máte nárok na vrácení peněz. Třicetidenní lhůta může být prodloužena jedině v případě, že se na tom s prodávajícím dohodnete.
Postup reklamace zboží z eshopu
Při reklamaci zboží z eshopu máte drobnou nevýhodu v tom, že ji zpravidla nemůžete vyřídit osobně. Pokud si koupíte zboží v běžném obchodě, stačí vzít při reklamaci účtenku a jít do obchodu, kde jste zboží zakoupili. V případě eshopu je postup jiný. Je třeba zboží zaslat na adresu, která je uvedená v reklamačním řádu internetového obchodu. Reklamační řád musí mít ze zákona každý eshop vyvěšený tak, abyste se s ním mohli seznámit ještě před nákupem zboží.
Zboží při reklamaci zabalte a odešlete kurýrní službou či poštou (doporučeně) na danou adresu. Po jeho přijetí má eshop zmíněných 30 dnů na to, aby reklamaci vyřídil. Není přitom nutné jej posílat v originálním obale, jak se mnozí mylně domnívají. Je ostatně logické, že původní obal již nebudete mít k dispozici, případně bude poškozený natolik, že se již nedá použít.
V každém případě ale zboží musí být kompletní, a to včetně všech příslušenství.
Určitě vás také zajímá, jak se to s případnými náklady, které jsou spojené s reklamací. Zde platí pravidlo, že pokud je reklamace oprávněná, máte nárok na to, aby veškeré náklady spojené s dopravou hradil eshop.
Jak vrátit zboží z eshopu?
Jiná situace nastává, pokud se vám zboží z eshopu z nějakého důvodu nelíbí, nezamlouvá, případně jste si rozmysleli jeho nákup. U internetových nákupů platí, že máte možnost jej bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí vrátit. Zboží ale nesmí být opotřebované či nějak poškozené, jinak nemáte šanci na to, že vám prodávající zaplatí celou sumu.
Mějte na paměti také fakt, že se čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží nevztahuje na všechny druhy zboží. Neplatí třeba na CD, pokud už dojde k porušení jejich originálního obalu, ale také například na loterijní losy apod.
Postup vrácení
Zboží musí být eshopu doručené nejdéle 14.den od převzetí. Je nutné doručit eshopu oznámení od odstoupení od smlouvy v podobě doručeného dopisu. Prodávající pak má povinnost vám vrátit peníze, a to do 30 dnů od přijetí oznámení.

Autor: Roman Beneš
Autor pravidelně připívá na weby, které se věnují tématice bydlení a financí. Profil zde: Google+
[Nahoru ↑]
Znáte nějaký lepší způsob? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.
Vložit komentář
Komentáře
pavlos
čtvrtek, 20. říjen 201616:37
já jsem zatím neměla problém s reklamací jsem moc spokojená s
Napsal: pavlos [Odpovědět]